Kenniscentrum WelWijzer

Vormingsaanbod voor scholen

Maak je deel uit van een leergierig schoolteam, steeds op zoek naar hoe de passie voor het lesgeven vertaald kan worden naar een schoolklimaat dat goesting geeft voor zowel leerkrachten als leerlingen? Kan jullie pedagogische studiedag nog aangevuld worden met een interessante en verrassende insteek? Kies uit of combineer ons aanbod, aansluitend bij jouw vraag.

Verrijking

Je staat dagelijks voor de klas en kent je vak. De veranderende samenleving zet jouw klasdynamiek echter onder druk waardoor efficiënt lesgeven bemoeilijkt wordt. Je wil leerlingen aan boord houden en bent op zoek naar vlot toepasbare tools en inspiratie voor een verbindend klasklimaat.

Kies voor een korte, krachtige workshop (anderhalf uur): 

  • Onze kaarten op tafel: WelWijzer ontwikkelde twee kaartensets (Uitblazen & Toolbox Emotieregulatie) die leerlingen helpen te verbinden met zichzelf. In deze workshop leer je hoe deze kunnen worden ingezet in jouw klaspraktijk, zowel tijdens rustmomenten als ter ondersteuning na een escalatie.
  • Cirkelen in de klas: Deze workshop reikt je een methodiek aan waarbij aandachtig en respectvol luisteren naar elkaar de basis vormt. Pro-actief cirkelen is een (zowel preventieve als curatieve) vorm van klasgesprek waarmee je werkt aan verbondenheid en een positieve klassfeer.
  • Effectief communiceren met leerlingen: Droom jij ook van een betere samenwerking met leerlingen? We zoomen samen in op enkele eenvoudige aanpassingen in onze eigen communicatiestijl die de autonomie, betrokkenheid en competenties van leerlingen aanwakkeren.

Verdieping

Je bent nieuwsgierig naar wat schuilgaat achter gedrag. Een expeditie doorheen onze wonderlijke binnenwereld wekt jouw interesse. Je hebt behoefte aan een sterke theoretische kapstok die je diepgaand en ervaringsgericht kan verkennen. Zo bouw je aan de basis van jouw identiteit als leerkracht en kan je lesgeven vanuit verbinding.

Kies voor een vormingsdag(deel): 

  • Over-volle emmers: Kinderen staan onder druk en dat merk je in de klas. Hen tot leren brengen, wordt steeds moeilijker, omdat hun emmer vaker overloopt. Ontdek welke neurologische processen hierbij aan de basis liggen en hoe jij leerlingen kan helpen reguleren. Leer zo inzetten op het tijdig leeggieten van volle emmers, eerder dan krampachtig te proberen laatste druppels te vermijden.
  • Connecteren kan je leren: Dat onder elk gedrag een behoefte schuilt, weet je al. Leer op een authentieke manier verbinding te maken met dat wat zich bij leerlingen onder de waterlijn bevindt. Ontdek daarbij hoe communicatie beïnvloed wordt door triggers en hoe je als leerkracht een veilige leeromgeving schept.
  • Veerkracht van de leerkracht: Er heerst leerkrachtschaarste: gepassioneerde leerkrachten stappen uit het onderwijs, vaak ten gevolge van hoge werkdruk of een gebrek aan voldoening. Krijg tools aangereikt om goed te zorgen voor jouw eigen binnenwereld en zo elke dag opnieuw je draagkracht te versterken. Een tevreden leerling vraagt om een veerkrachtige leerkracht.

Verankering

Je wilt ondergedompeld worden in een verfrissend bad dat het welzijn van leerlingen en schoolteams belicht. Je droomt van een school die verbindt op elk niveau en een heldere visie uitdraagt. Zo krijg jij als leerkracht een kader aangereikt waarbinnen je jouw klaspraktijk vorm kan geven.

Kies voor een langdurig traject: 

  • Professionalisering: Je kiest voor een veranderingsproces waarbij de evolutie van leren naar ontwikkelen centraal staat. Leerkrachten krijgen een gemeenschappelijke bril aangereikt voor het kijken naar (gedrag van) leerlingen die het mogelijk maakt op een gedragen manier samen school te maken. Combineer hiervoor het verdiepings- en verrijkingsaanbod in een jaartraject, bestaande uit meerdere vormingsdagen.
  • Beleidsondersteuning: Je laat je ondersteunen bij het uitzetten van heldere beleidslijnen die zowel op korte als lange termijn de rol van welzijn in jouw schoolvisie concretiseren, met de preventiepiramide als richtinggevend kader. WelWijzer kan fungeren als lid van overlegorganen/stuurgroepen of een indirecte rol spelen bij de kwaliteitszorg van jouw school.
  • Supervisie/intervisie: Je hecht belang aan duurzaamheid en kiest voor een nazorgtraject. Korte interactieve terugkoppelingsmomenten waarbij de uitdagende klaspraktijk steeds opnieuw getoetst wordt aan de reeds opgedane kennis en ervaring, zorgen ervoor dat het schoolteam zich de vernieuwde aanpak steeds meer eigen maakt.